ارتش پاکستان اهدافی را در شرق افغانستان بمباران کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، حمله ارتش پاکستان را «نقض حریم هوایی افغانستان» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد

هواپیماهای نظامی ارتش پاکستان‌ــPakistan Army /Facebook

ارتش پاکستان بامداد دوشنبه ۲۸ اسفند (۱۸ مارس)، دو روز پس از حمله مرگبار طالبان پاکستانی به یک قرارگاه ارتش این کشور در وزیرستان، اهدافی را در استان‌های خوست و پکتیا در شرق افغانستان بمباران کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان و محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی، در بیانیه‌هایی این حملات را محکوم کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، کشته‌شدگان در بمباران هوایی ارتش پاکستان را «زنان و کودکان» خواند و گفت که این حملات «نقض حریم افغانستان‌اند و عواقب بدی در پی خواهند داشت». مجاهد توضیح داد که در حمله‌ هوایی ارتش پاکستان، یک خانه در روستای افغان‌ــ‌دبی در شهرستان سپیری استان خوست و یک خانه در روستای لمان شهرستان برمل استان پکتیا هدف قرار گرفته‌اند که به گفته مجاهد، در شهرستان برمل سه زن و سه کودک و در شهرستان سپیری دو زن کشته شدند.

سخنگوی رژیم طالبان به حکومت پاکستان هشدار داد اجازه ندهد روابط افغانستان و این کشور به دلیل اقدام‌های «چند ژنرال ارتش» به هم بریزد. او بار دیگر مدعی شد که طالبان افغانستان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور برای حمله به منافع دیگر کشورها استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که در این حملات، منازل فرماندهان کلیدی تحریک طالبان پاکستانی هدف قرار گرفته‌اند، اما هنوز از کشته شدن افراد موردنظر گزارشی منتشر نشده است. برخی رسانه‌های پاکستانی از جمله خراسان دیری نوشته‌اند که یکی از خانه‌هایی که در روستای لمان در پکتیا هدف بمباران هوایی قرار گرفت، متعلق به عبدالله شاه، از سران قبیله محسود و از فرماندهان کلیدی تحریک طالبان پاکستان، بود. با این حال عبدالله شاه، صبح دوشنبه با انتشار ویدیویی اعلام کرد که زنده است و در پاکستان حضور دارد. او خود را فرمانده یک واحد تحریک طالبان پاکستان معرفی کرد و گفت خبر کشته شدن او در حمله هوایی ارتش پاکستان به خاک افغانستان حقیقت ندارد و او و افراد تحت امرش در وزیرستان جنوبی‌اند.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستانی، هم با انتشار بیانیه‌ای حملات ارتش پاکستان به شرق افغانستان را محکوم کرد و گفت در این حملات خانه‌ شماری از مهاجران پاکستانی هدف قرار گرفته است.

تصاویر منتشرشده از روستای افغان‌‌ــ‌دبی در شهرستان سپیری استان خوست در شرق افغانستان نشان می‌دهد که چندین خانه در اثر بمباران هوایی ارتش پاکستان به صورت کامل تخریب شده‌اند. ارتش پاکستان هنوز جزئیاتی از این حملات منتشر نکرده است و مشخص نیست آیا فرماندهان و اعضای تحریک طالبان پاکستانی که در شرق افغانستان مستقرند هم در این حملات آسیب دیده‌اند یا خیر.

هم‌زمان با انتشار واکنش‌های تحریک طالبان پاکستانی و طالبان افغانستان به حمله هوایی ارتش پاکستان به استان‌های خوست و پکتیا، از شلیک توپ از طرف طالبان افغانستان به سمت خاک پاکستان هم خبرهایی منتشر شد. برخی اعضای طالبان افغانستان ویدیوهایی منتشر کردند که نشان می‌دهد توپخانه‌ مستقر در پکتیا به سمت مرز پاکستان شلیک می‌کند و افراد حاضر آن را با «الله اکبر» استقبال می‌کنند.

وزارت دفاع رژیم طالبان و دیگر نهادهای امنیتی این گروه هنوز به عملیات هوایی ارتش پاکستان در خاک افغانستان واکنشی نشان نداده‌اند.

این حمله هوایی دو روز پس از حمله مرگبار تحریک طالبان پاکستانی به یک قرارگاه نیروهای ارتش پاکستان در وزیرستان، هم‌‌مرز با افغانستان، انجام شد که در آن هفت تن از نظامیان پاکستانی کشته شدند. آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان روز یکشنبه در مراسم تدفین سربازان کشته‌شده گفت که ارتش علیه افرادی که این حمله را سازماندهی کردند، اقدام می‌کند.

آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری و عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان در مراسم خاکسپاری سربازان کشته‌شده در حمله تحریک طالبان پاکستان-PakistanFauj/X@
 

از زمان بازگشت طالبان افغانستان به قدرت، تعداد حملات تروریستی در خاک پاکستان به‌شکلی بی‌سابقه افزایش یافته است. مسئولیت بیشتر این حملات را هم تحریک طالبان پاکستانی، داعش خراسان یا ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برعهده می‌گیرند.

بر اساس گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌های شورشی مستقر در افغانستان و پاکستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته رهاشده در افغانستان دسترسی دارند و با استفاده از این سلاح‌ها خود را تجهیز کرده‌اند.

تحریک طالبان پاکستانی که در سال ۲۰۰۸ در پی ائتلاف چند گروه شورشی در پاکستان ایجاد شد، با طالبان افغانستان روابطی دیرینه و نزدیک دارد. نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، پیروزی این گروه را «پیروزی همه مسلمانان جهان» دانست و گفت طالبان افغانستان و طالبان پاکستان یک گروهند و تفاوتی با هم ندارند.

با این حال مقام‌ها و سخنگویان طالبان افغانستان حمایت از طالبان پاکستانی را رد می‌کنند و می‌گویند ناامنی در پاکستان «مشکل داخلی این کشور» است و «ربطی به افغانستان ندارد».

بیشتر از جهان